Stichting La Pellegrina

WAT DOET DE STICHTING LA PELLEGRINA

De Stichting La Pellegrina werd in 1997 opgericht door een aantal enthousiaste deelnemers aan de zomercursussen van La Pellegrina teneinde een platform te bieden voor het organiseren van zgn. herhalingsconcerten in Nederland.

Daartoe werd door een aantal oud-cursisten een fonds ingericht waarmee het risico kon worden afgedekt voor het organiseren van concerten. Wanneer cursisten van La Pellegrina het concert van de zomercursus in Tsjechië nog een keer willen uitvoeren in Nederland, dan kunnen zij contact opnemen met de Stichting. Als de initiatiefnemers een sluitende begroting overhandigen, verleent de Stichting technische ondersteuning bij het organiseren van het concert en dekt zij het financiële risico af.

De Stichting verleent overigens niet alleen steun aan herhalingsconcerten, maar ook aan concerten met Tsjechische muziek en aan het organiseren van masterclasses. Zo werd bijvoorbeeld de Česká mše vánoční van Jakub Jan Ryba uitgevoerd op verschillende locaties in Nederland en werden concerten georganiseerd van het Martinu kwartet in Oegstgeest en Warmond. In 2014 werd een Leergang Kamermuziek ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Rubens Quartet.

In 2015 werd in de Stadsgehoorzaal Leiden met steun van de Stichting het 25-jarig bestaan van de zomercursussen van La Pellegrina in Tsjechie gevierd.

Barokcursus Pellegrina